کد خبر: 122195426
تاریخ انتشار: جمعه 13 مرداد 1396
خانه » سایت های خبری » آرتنا » اجرای عمومی نمایش «اسماعیل» به کارگردانی سینا شفیعی
نسخه چاپی
ارسال به دوستان
جشنواره دوازدهم تئاتر رضوی

به گزارش چی 24 به نقل از آرتنا:

به گزارش سرویس سینما و تئاتر«آرتنا»، آیین اختتامیه دوازدهمین جشنواره تئاتر رضوی شب گذشته (11 مرداد ماه) با حضور علی مرادخانی، معاون هنری وزارت ارشاد، استاندار خراسان شمالی، مهدی شفیعی، مدیرکل هنرهای نمایشی، داوران جشنواره پیام دهکردی، سعید اسدی و حسین مسافرآستانه، هنرمندان تئاتر رضوی در کل کشور و اصحاب رسانه برگزار شد.
 
مراسم با صلوات خاصه امام رضا (ع) آغاز شد
 
در ابتدا حسین فرخنده دبیر جشنواره و مدیرکل ارشاد استان خراسان شمالی طی سخنانی گفت: خشنودم که در آستانه میلاد علی بن موسی الرضا شاهد اختتامیه این آیین هستیم. تداوم تیاتر رضوی بیانگر خواست راستین اهالی هنر است. تئاتر با اتصال به مخزن جوشان هنر قوام میگیرد.
 
وی در ادامه گفت: درجهان امروز که دسترسی به معنویت و معرفت کم شده است امیدواریم این جشنواره ملجایی در برابر نفوذهای منفی قرن باشد.
 
سپس مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی نیز عنوان کرد: استان ما مشهور به گنجینه معرفت ها است گروه ها و اقوام مختلفی در این استان مثل ایران کوچک با زندگی مسالمت امیز و معرفت صحیح زیست میکنند.
 
وی با اشاره به نسبت فرهنگ و اقتصاد گفت: هنر هم اگر یک نربام باشد جایگاه هنرمند کاملا مشخص است و هنرمند جلوه ذات اقدس الهی را نشان میدهد و تیاتر هنری بااجرای زنده است.
 
*تجلیل از پیشکسوت پرده خوانی بجنورد
 
در ادامه مراسم پس از یک موسیقی مقامی، تجلیل از استاد کربلایی حاج
 
حسین مداح نیا نقال و پرده خوان با حضور علی مرادخانی، مهدی شفیعی، حسین فرخنده و مهندس صالحی برگزار شد.
 
*تعریف یوجینو باربا از تعزیه خوانی ایرانیان
 
سپس علی مرادخانی پشت تریبون قرار گرفت و طی سخنانی عنوان کرد: این جشنوارها باید برای اهالی هنر دستاورد داشته باشد. نگاه ما هم به تئاتر معنایی است. تاکنون دورهای مختلفی گذشته و دوره الان دوره معناگرایی است یوجینو باربارا هم تلاش زیادی در این عرصه داشته که اخیرا هم به ایران امده است.باربا در برابر یکی از تعزیه های ما گفته بود که چنین کاری برای دنیا کافی است.
 
وی با اشاره به استاد حاج میرزا قربانی و اجرایش در فرانسه گفت: وقتی او اجرایش انجام شد مردم چنان برخوردی کردند و تشویق کردند که خودشان هم باورشان نمی‌شد. ما هم باید اینها را توجه کنیم چیزهایی داریم که خودمان بدان‌ها توجه نمی‌کنیم برگشت به هویت از وظایف جشنواره‌ها است.
 
مرادخانی یکی از کارهای سال گذشته را که درآمد و استقبال خوبی در اجرای عمومی داشت، گفت: اینطور نیست که کارخوبی تولید کنیم و به ثمر ننشیند. بهتر است یک رپرتوار داشته باشیم و دبیرخانه دایمی هم فعال شود حتی به فرامرزها هم کارهایمان را معرفی کنیم.
 
*پیام دهکردی: تئاتر در ایران نفس می‌کشد
 
پیام دهکردی بازیگر تئاتر و سینما و داور جشنواره تئاتر رضوی به نمایندگی از گروه داوران گفت: آب زندگانی ما تئاتر است. ما این چند روز با عشق و دغدغه کارها را دیدیم همه شب را وقت گذاشتیم تا کارها را بررسی کنیم. برای ما در درجه اول تلاش و زحمت شما دوست داشتنی بود به همین دلیل است که تئاتر در ایران نفس می‌کشد همچنین بجنورد شایستگی خود را برای میزبانی نشان داده است.
 
وی با بیان اینکه جشنواره های موضوعی اگر درست درک نشود شاهد اجراهای سطحی خواهیم بود، افزود: ما این خطر را احساس کردیم همه عزیزان و مسوولین جشنواره همت به خرج دادند اما گمان می‌کنم ما هنرمندان نیاز به نوزایی و دوباره به دنیا آمدن داریم.
 
 
برگزیدگان جشنواره به شرح ذیل معرفی شدند:
 
*موسیقی
 
بخش موسیقی جشنواره لوح تقدیر و جایزه نقدی برای موسیقی نمایش «زندگی شاید همین حالا» کاری از مهدی حسنی، برگزیده: نمایش «اسماعیل» یوسف قربانی،
طراحی صحنه لوح تقدیر برای نمایش «چنار لاله» برای محمد حجازی فر، برگزیده دوم برای «زندگی شاید همین حالا» برای میثم دبیریان. دیپلم افتخار برای نمایش «بازگشت به خانه» برای احمد شاکری.
 
*بازیگر
 
بازیگری مرد: دو تقدیر: رحمان اسلامی بازیگر «باطل السحر» و میثم گودرزی برای نمایش «پانما». رتبه سوم: احمد شریفی بازیگر «باطل السحر».
رتبه دوم: حکمت شیردل بازیگر نمایش «بازگشت به خانه»
رتبه اول : تندیس جشنواره و دیپلم افتخار حمیدرضا معدن کن برای نمایش «اسماعیل»
 
بازیگری زن: دو تقدیر و جایزه نقدی و لوح تقدیر: سوسن بشیرذرتی بازیگر «چنار لاله»، تکتم اخگرانی بازیگر کوکوی کبوتران حرم»
رتبه سوم: پرستش سلطانی بازیگر «زندگی شاید همین حالا»
رتبه دوم: نورانگیز مفخم بازیگر «اسماعیل»
رتبه اول: سحرناز عباس زاده بازیگر نمایش «اسماعیل»
 
*نمایشنامه نویسی
 
نمایشنامه نویسی: لوح تقدیر نویسنده «باطل السحر» محمدرضا شاهمندی
لوح تقدیر : محسن براتی و محمد شاکری نویسندگان «بازگشت به خانه»
برگزیده: تندیس و دیپلم و جایزه نقدی: نویسنده نمایش «اسماعیل سینا» شفیعی
 
*کارگردانی
 
بخش کارگردانی: رتبه سوم: لوح و جایزه نقدی جواد اشگذری کارگردان «زندگی شاید همین حالا»
رتبه دوم: محمد شاکری کارگردان نمایش «بازگشت به خانه»
رتبه اول:سینا شفیعی کارگردان نمایش «اسماعیل»
تقدیر بخش جنبی: رجبیان برای نمایش «یورت برای فارس»
نمایش «ضامن» از براهینی از اصفهان
«داستان غیر ازین است» به کارگردانی عباس کریمی
 
پس از اینکه بیشتر جوایز این جشنواره را نمایش اسماعیل به کارگردانی سینا شفیعی به خود اختصاص داد وی پیشت تریبون قرا رگرفت و خطاب به مسئولان عنوان کرد که لطفا شرایط اجرای عموم را فراه کنید من تا به حال اجرای عمومی برای کاری نرفته ام با اینکه هم در این جشنواره هم در همدان جایزه گرفته ام لطفا ما را کمک نید تا نفس بکشیم.
 
برخی از حاشیه های این جشنواره شامل این می شد که با هیجان زدگی زیاد هنرمندان برای انتخاب کارهایشان یا معرفی کاندیداها و برگزیده ها، پیام دهکردی مدام به همه تذکر می داد که این یک آغاز است یا تا قله فاصله زیاد دارید ، حتی در جایی این سروصداها به حدی رسید که یکی از کاندیداها به اشتباه به جای برگزیده اصلی روی سن آمد و جایزه و لوح تقدیر برگزیده را دریافت کرد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
طراحی پرتال خبری، توسط پارس نوین